På afstand ligner det måske en lille sø eller en dam langs motorvejen, men Vejdirektoratets regnvandsbassiner har en vigtig funktion og er bygget for at rense vandet for rester af benzin, olie og anden forurening fra vejbanen og for at sikre, at vandmængden, som ledes ud i vandløbene, ikke bliver for stor. Lige nu er en vinterrengøring af regnvandsbassiner langs E45 Østjyske Motorvej i gang.
Større mængder regn kan potentielt udgøre et problem eller skabe en farlig situation for bilister på motorvejen. Derfor bliver veje bygget på en måde, så regnvand bliver ledt væk fra vejbanen og ud i særlige regnvandsbassiner, der kan håndtere vandmængderne.
På den måde undgås oversvømmelser af selve vejen og arealerne omkring den, når det regner. Derudover bruges bassinerne til at rense det indsamlede vand og hydraulisk neddrosle det, før det ledes videre ud i vandløbene.
Fyldes over tid
Over tid bliver regnvandsbassinerne dog fyldt op med blade, kviste og andre sedimenter, som nedsætter bassinernes effektivitet. Det kan medføre, at de løber over deres breder. Derfor renses regnvandsbassinerne, så de er klar til fremtidige regnskyl.
Ofte er regnvandsbassinerne placeret tæt på motorvejen, men væk fra tilstødende adgangsveje. Derfor kan det være nødvendigt at fælde træer og buske i området, så man kan komme ind til bassinerne og udføre arbejdet.
Michael Aakjer Nielsen, afdelingsleder i Vejdirektoratet, siger:
– Langs statsvejene er der i alt omkring 1.500 regnvandsbassiner, og lige nu er vi i gang med at rense regnvandsbassinerne langs Østjyske Motorvej på de strækninger, hvor Vejdirektoratet snart går i gang med at udbygge motorvejen fra fire til seks spor.
Alene på strækningen Vejle – Skanderborg skal 40 regnvandsbassiner renses. Vejdirektoratets entreprenør er lige nu i gang ved Horsens Nord og fortsætter herefter nordpå frem mod foråret. Hen over sommeren bliver det sat på pause, og fortsætter igen i efteråret 2023. Oprensning af regnvandsbassiner planlægges primært i vinterhalvåret, så det påvirker den omkringliggende natur mindst muligt, herunder de dyr som benytter regnvandsbassinerne.
Beskytter miljøet
Udover at regnvand bliver ledt ud i regnvandsbassinerne, sikrer de, at rester af benzin, olie og andre urenheder fra bilerne bliver bundfældet eller skilt fra, før vandet løber videre ud i de lokale vandløb.
Det bundfældede materiale bliver gravet op med mellemrum og kørt bort. Olierester fra køretøjerne lægger sig som en tynd film på bassinernes vandoverflade og bliver nedbrudt af solens UV-lys eller opsamlet via en olieudskiller.
Michael Aakjer Nielsen, afdelingsleder i Vejdirektoratet, siger:
– Vejen har sit eget afvandingssystem, hvor der kun løber vejvand i, og med det kan vi bekæmpe forurening af naturen effektivt. Eksempelvis hvis der sker en ulykke med en væltet tankbil, hvor der er udslip af brændstof eller kemikalier på motorvejen. Det forurenede materiale vil blive ført til et regnvandsbassin, og her bliver det forhindret i at løbe ud af bassinet. Det vil sige, at der er tid til at lukke for udløbet og samle det forurenede materiale op, inden det når ud i lokalområdet.