Rasmus Brohave delte ud af sine egne erfaringer

0
15
YouTuberen Rasmus Brohave underviste eleverne under weekendens workshop. Foto: AVISEN - Andreas Dyhrberg Andreassen

150 elever var weekenden igennem en større workshop om at skabe nye og gode fortællinger til kommende elever. Instruktøren bag den store workshop var den kendte YouTuber Rasmus Brohave. Brohave, der også er kendt som vært ved flere større tv-produktioner, delte ud af sine egne erfaringer i at formidle budskaber via de sociale medier.

Det er noget helt andet, end han plejer at lave. Normalt er det en kombination af reklame, oplevelser og gode klip, der sender tusindevis af følgere Brohaves vej, men i dag er det 150 elever, der lytter og lader sig inspirere i de workshops, som de gennemgår. For Rasmus Brohave er det samtidig en ahaoplevelse, der også giver ham en stor værdi.

Det er anderledes og specielt at skulle lære fra sig på den måde. De erfaringer erfaringer, som jeg har gjort mig de seneste år, bruger jeg i dagligdagen, men på en måde, hvor mit brug og univers ligger i underbevidstheden, men nu skal jeg tænke over, hvad jeg gør, og hvad der virker for at få følgere. Det er det, jeg skal videreformidle. Det er noget andet, end jeg er vant til, fortæller Rasmus Brohave.

Jeg har holdt mine oplæg i dag, hvor deltagerne er blevet sendt i workshops. De har været og er engagerede, og har forstået pointerne i det, jeg har sagt. Jeg har set nogle af opgaverne, efter vi havde talt om, hvordan man kommunikerer med de unge følgere, og der var massevis af eksempler bagefter på, at de havde forstået mine budskaber i dag, uddyber YouTuberen.

Du er selv autodidakt og er blomstret frem på YouTube-scenen uge efter uge, hvordan er det pludseligt at skulle gå mere analytisk til værks?

Det er en udfordring for mig, men også en af årsagerne til, at jeg sagde ja til opgaver. Det er noget helt andet end, hvad jeg er vant til, særligt fordi jeg skal tænke over, hvad det er jeg gør og hvad der virker, men det er en god oplevelse. Det er superfedt, siger han.

Mange sociale medier fænomener opstår ud af det blå, er impulsive eller en del af større trends, hvordan inddrager man det i en workshop?

Der er ingen tvivl om, at når man griber det impulsive eller følger de trends, man ser, så er det en nemmere måde at komme frem på i den digitale verden. Jeg har selv ændret kurs. Jeg prøver at lave mit eget i stedet for den konstante jagt på likes, og herfra bygge et stort og solidt publikum, der kan lide det, jeg laver. Det er noget af den DNA, som jeg deler ud af i dag.

For godt to år siden valgte SOSU-skolen at indgå et samarbejde med Rasmus Bro i hans serie: Hvad kan jeg blive. Her så man Rasmus Brohave prøve kræfter med faget. En livsbekræftende verden fuld af indtryk blev formidlet.

Det er og har været spændende at arbejde med branchen. Det er en helt anden verden, end den jeg normalt arbejder i. Det var ikke noget, som jeg vidste noget om. Derfor synes jeg også, at det er interessant at arbejde med formidlingen af et meget vigtigt fag. Jeg får og har fået indblik i en masse forskellige universer og brancher generelt, men med SOSU – noget helt andet. Min er søster også social- og sundhedsassistent, så privat har fået indblik i hendes verden og hverdag. Det er spændende, mener han.

I dag er og har været en god dag. Det er gode opgaver, og når jeg går rundt, giver jeg råd og deler ud af min ekspertise, hvorefter vi øver, så det ikke bare bliver materiale, som en “voksenmarketing-person” har skrevet det. I stedet er det budskaber, der kommer fra elevernes hjerter og hverdag. Det er vigtigt, at det bliver originalt og fra hjertet. Det er ikke rollemodelsagtigt og perfekt, men i stedet noget, der kommer fra deres egne hjerter. Det er meget bedre, slutter Brohave.

Læs også:

Skriv en kommentar