– historien om en virksomhed, der har taget fart, siden salget af en Webergrillbørste
Morten Laursen og Carsten Mortensen forlod to velbetalte og sikre jobs som trælastdirektør og afdelingsleder i samme virksomhed. De havde en god idé, som de måtte forfølge. De mærkede efter og blev iværksættere. I sommeren 2011 blev frishop.dk en realitet og her seks år senere er to blevet til 27 arbejdspladser. Nu åbner de deres egen butik ved afkørsel 59 i Fredericia. Kom bagom rejsen her.
Jeg nærmer mig toppen af Røde Banke i Erritsø ved Fredericia. Symbolsk for de to herrer, jeg skal møde er, at jeg for seks år siden mødte dem i bunden af Røde Banke, hvor de havde deres daglige gang som trælastdirektør og afdelingsleder. Det grønne logo, jeg kender fra nettet, fanger blikket og jeg drejer bilen ind på den store parkeringsplads, hvor en lastbil er ved at bakke til med varer til lageret.
Jeg går ind ad skydedørene og bliver modtaget af Carsten Mortensen, der er den ene af de to grundlæggere. Morten Laursen kommer også ud fra kontoret. Han er ved at lave årsregnskab, så blikket er skarpt og fokuseret. Vi går igennem en række lokaler, forbi kantinen, hvor vi tanker kaffe op i sorte kopper og ender i mødelokalet.
De to herrer er stolte. I 2016 solgte de 70 procent af frishop.dk til den store svenske koncern Bygghemma Group Nordic AB, men ledelsen af frishop.dk er stadig 100 procent decentral og de to har stadig aktier i virksomheden. Det er deres barn, fortæller de flere gange undervejs i interviewet.
Farvel til firmabiler, god løn og god dag til et helt nyt liv på den tynde is
Ideen om frishop.dk blev til efter nogle flasker rødvin i Jomfru Ane Gade i Aalborg. De havde ikke tidligere vendt ideen, men følte begge to, at de ville noget andet med deres liv. De følte, at de havde en iværksætter i maven og med deres forskellige kompetencer, kunne de blive et godt match.
”Vi smed alt væk og sagde farvel til den lækre firmabil, farvel til den gode løn og god dag til 10.000 kr. i løn og et helt ny liv. Det var noget af en cocktail, vi skulle hjem og fortælle vores hustruer, dette kunne kun lade sig gøre med opbakning hjemmefra. Men vi kunne mærke, at vi havde gang i noget stort,” fortæller Carsten Mortensen.

De to herrer havde set noget på markedet. Internettet var kommet for at blive og den hurtige tranformation i deres branche, var ikke til at stoppe. Morten havde en IT-fortid, hvor han havde lavet webshops og tænkt systemer tidligere. Carsten havde en god portion erfaring i salg, ledelse og netværk. På 14 dage vendte de alle muligheder.
”Vi lavede en hardcore Business Case. Vi analyserede mulige kundegrupper, foretog markedsundersøgelser, vi lagde budgetter, vi arbejdede med markedsføringsplaner, Google, ja hele pakken. Vi var klar”, siger Morten. Det eneste pakken ikke involverede, var en bank. De brugte deres egne penge og fik en 3 part med som investor fra start. Det åbnede muligheder for at komme i gang med det samme.
Der sad de så to mænd i et stort tomt lokale på Vognmagervej i Snoghøj ved Fredericia. De købte to skriveborde i Den Blå Avis og to computere. Skrivebordene satte de i midten af lokalet. Og så var de i gang.
”Den første dag var noget særligt. Jeg husker det, som var det i går. Vi sad der ved vores skriveborde, da ordren på en Webergrillbørste tikkede ind. Vi jublede, da vi pakkede den første pakke ind. Det var på mange måde startskuddet til noget, der skulle blive større. Vi havde arbejdet på hjemmesiden dag og nat. Vi vidste, hvad vi gik efter og nu kunne vi sælge. Det var en fynbo, der var vores første kunde,” fortæller Carsten og drikker lidt af sin kaffe. Morten fortsætter:
”Det var et fedt år, og det gik stærkt. Vi pakkede alt, stod for bestillinger, økonomi; ja vi var to personer til alle jobfunktioner, derfor ansatte vi Magnus Veland til at styre vores trælastdel. Han var vores første medarbejder, men vi skulle stadig løbe stærkt. Vi sad med en god mavefornemmelse, da vi nåede december. Vi havde tjent penge. Vi havde ikke mange omkostninger, det havde givet sorte tal på bundlinjen fra dag 1.”
Ny postkasselov boostede starten
Den 1. januar 2012 trådte en ny postkasselov i kraft. Alle danskere skulle have postkassen flyttet ud til kantstenen. Det betød, at mange danskere fik nye postkasser og det skubbede for alvor gang i frishop.dk, der endte med at sende tusinde postkasser landet rundt.
De to herrer er dog ikke kommet sovende til deres succes, det er jeg klar over da jeg spørger på deres formel. De svarer i kor:
Godt gammeldags købmandskab kombineret med at følge med tiden. ”Det handler grundlæggende om at købe ind til den rigtige pris, holde omkostningerne nede og have gode folk omkring sig.”
Fra 300m2 til 700 m2 til 1700 m2
I 2012 vokser frishop.dk fra 300 m2 til 700 m2 på Vognmagervej. ”Vi havde gang i den. Vi ansatte fire mand yderligere – vi kunne simpelthen ikke følge med, så det var en nødvendighed. Vores virksomhed tog virkelig fart og her gik det op for os, vi havde ramt det helt rigtige ved at gå nye veje” fortæller Carsten og fortsætter:
”Vi har hele vejen været gode til at rekruttere mange forskellige mennesker undervejs. Naturligvis ud fra de kompetencer, som vi har haft brug for i vores virksomhed, men vi tænker også socialt og i menneskers potentiale, derfor har vi også en døv ansat og senest en flygtning fra Syrien. Herfra tilpasser vi opgaverne til de enkelte mennesker og ser på mulighederne ud fra mantraet: Vi ansætter ikke mennesker på prøve i tre måneder uden at der er mulighed for et job bagefter hvis man gør det godt.
Kort tid efter bliver de 700 m2 også for trængt. frishop.dk køber Røde Banke 99. En bygning der indeholder 100 m2 administration og 1600 m2-lager. Det er en gammel rørfabrik, de har overtaget, så alle processer i ”livet efter døden” har været på spil. Der var stjålet kabler, sprayet graffiti og flere havde helt sikkert også brugt stedet til varmestue.
”Det var helt forfra, konstaterede vi. Det gjorde vores elektriker også. Vi kunne få det præcis, som vi ville, sagde han. Vi gik i gang og satte selv, det hele i stand. Aftener, nætter og weekender blev inddraget, for om dagen skulle vi sælge varer og pakke pakker”.
Da bygningen står færdig medio 2013 er der 20 medarbejdere hos frishop.dk. Det betyder, at Carsten og Morten ikke kan være med i alt, selvom de fortrækker det.
”I 2015 blev vi nødt til at skyde et ”mellemlederlag” ind. Vi ansatte en lagerchef, kundeservicechef og produktchef. Det var nødvendigt for at kunne administrere vores virksomhed bedre. Det var nyt at give ansvar fra sig på den måde. Mellemlederlaget var en nødvendighed. Vi vidste godt, at de måske ikke generede en direkte omsætning fra dag 1, men de hjalp os med at få virksomheden til at blomstre. Det er ens barn, man overlader til andre. Det skal man vænne sig til, men det er jo også fedt, at man har brug for flere til at fortsætte virksomhedens udvikling. Det er drømmen for mange iværksættere”, fortæller Morten.
Allerede i 2015 blev administrationen for lille, derfor byggede frishop.dk en 500m2 stor kontorbygning. Lageret er også godt fyldt, så det kræver en strategisk og intelligent indkøbspolitik, men det får man også indtryk af, da vi senere bevæger os ud på lageret. Jeg spørger begge om opskriften på deres succes, og de er enige.
”Vi har hele tiden arbejdet ud fra to mantraer. Den første lyder: Det skal være sjovt at gå på arbejde og der skal være højt til loftet. Den anden lyder: Vi går på intet tidspunkt på kompromis med kundeservice.”
Bygghemma Group Norden AB ringer på døren
I 2015 blev Carsten Mortensen kontaktet af Bygghemma Groups direktør, Michael Olander. De ville gerne besøge frishop.dk. På det tidspunkt var frishop.dk blevet en stor succes på nettet og havde opnået en topplacering på danskernes liste over byggevarebutikker på nettet.
”Svenske Michael Olander ville gerne besøge os sammen med sin danske afdeling. Vi vidste ikke, hvorfor, men vi ville da gerne møde dem. De var her i godt to timer og 14 dage senere, modtog vi en købshenvendelse. Det var en anderledes følelse. De bød på det barn, som vi forventede at skulle konfirmeres sammen med. Vi solgte 70 procent af vores aktier og overtog driften af byghjemme.dk under paraplyen Camola ApS,” fortæller Carsten
Hvilken betydning har det haft?
”Det lyder mærkeligt, men intet har ændret sig, vi har stadig verdens fedeste job. Vi elsker at møde ind hver dag og vi arbejder med en decentral ledelsesstruktur, så vi tager stadig beslutninger og har stor indflydelse på virksomheden”, fortæller Carsten.
Ingen kender fremtiden
frishop.dk eksisterer i en branche, hvor det vi gør i dag, ikke nødvendigvis er rigtigt om tre måneder. Branchen er, som nævnt tidligere, i hastig forandring.
”Vi er et godt eksempel. De kunder, der har valgt at afhente deres ordre hos os, siger ofte: ”Hvorfor har I ikke fortalt mere om, at I har sådan en stor forretning her, hvorfor reklamerer I ikke med det?” Og vi svarer altid, at det er bevidst – vi er jo en webbutik og ikke en fysisk butik.”
”Markedet er under forandring igen”, siger Carsten og fortsætter. ”Nogle af vores kunder ønsker at kunne se og røre ved varerne. Det bliver muligt nu og vi glæder os. Webhandel er helt sikker kommet for at blive og kombineret med en stor fysisk butik, hvor kunderne kan komme tæt på varerne tror vi nu vi rammer det helt rigtige koncept.
Hvorfor åbner I nu?
”Vi synes, at tiden er moden nu til at blive en lokal aktør også, vi glæder os til at betjene endnu flere kunder fra lokalområdet også. Vi har været en landsdækkende aktør siden vores start. F.eks. kommer over 60 procent af vores kunder fra Sjælland. Vi har rigtig mange lækre produkter, som vi gerne vil vise frem i vores nye butik.”
Hvad så med jeres webbutik og hvad drømmer I om nu?
”Vi har virkelig travlt og vi er sikre på at både webshoppen og vores nye store butik vil levere gode resultater, derfor har vi også projekteret 2000 m2 nyt lager på Røde Banke. Drømmen om at åbne en fysisk afdeling på Sjælland er bestemt også i vores drømme,” fortæller Morten.
Første butik åbner i Fredericia med Danmarks største grillbutik
Den 8. April slår frisop.dk dørene op for første gang Bødkervej 5 ved afkørsel 59 i Fredericia. Det bliver Mogens Rasmussen, der også er kundeservicechef, der kommer til at stå i spidsen for butikken. Humøret er i top, da vi sætter os i bilerne og kører til butikken.
Mogens og jeg tager plads i havemøblerne, der står i den udstilling, som frishop.dks medarbejdere er ved at stille op.
”Jeg glæder mig til at åbne heroppe. Vi får fingeren på pulsen og får en mere direkte dialog med kunderne. Det bliver samtidig suverænt at vise Danmarks største grillbutik, som jeg er sikker vil trække folk fra hele Danmark. Vi får 350 m2 stor grilludstilling med alt, hvad man kan tænke sig i grill og tilbehør fra bl.a. Weber, ” siger Mogens og fortsætter:
”Vi har sammensat et godt team af medarbejdere, som skal give vores kunder en sublim service og gode oplevelser – og vi har masser af varer klar til folk. Her er noget for enhver smag. Grillbutikken bliver helt sikkert et stort trækplaster, men også haveudstyr, camping, terrassevarmere, VVS-artikler, badekar, brusekabiner, drivhuse, lamper, ja jeg kunne blive ved.”
Frishop.dk åbner den 8. April på Bødkervej 5 ved afkørsel 59 i Fredericia. Kan du ikke vente, så kan du altid finde Frishop.dk online.