Den 1. august havde Hugo Nielsen 40-års jubilæum i det offentlige system, og det markeres på fredag med en reception på EUC Lillebælt, hvor han har arbejdet i 38 år.

66-årig Hugo Nielsen har været med hele vejen, mens EUC Lillebælt har ligget på Teknikervej i Erritsø. Han blev ansat på skolen i 1982, og var derfor med, da teltpælene blev revet op i 1987, hvor skolen slog sig ned i Erritsø.

– Hele Teknikervej var rene marker dengang, husker Hugo og kommer ind på, hvordan han blev ansat på skolen:

– Det var en tilfældighed, at jeg kom herned. Jeg blev færdiguddannet på Herning Seminar i 1981, og blev ansat ved Vejle Kommunes skolevæsen som tilkaldevikar. En jeg kender, der havde svømmeundervisning i Børkop, spurgte om jeg kunne tage matematiktimer på teknisk skole, og det sagde jeg, at jeg godt kunne.

Hugo blev derfor ansat på teknisk skole, hvor han i første omgang underviste i matematik, fysik/kemi og IT. I 1999 blev han inspektør på skolen, og i 2007 blev han uddannelseschef, som han stadig er den dag i dag.

– Det ville være synd for eleverne, hvis jeg skulle undervise igen, siger Hugo med et smil og kommer ind på de to stillingerne som inspektør og uddannelseschef:

Inspektør har meget med driften at gøre, og uddannelseschef er udvikling, hvor man skal prøve at få nye uddannelser til skolen blandt andet, siger Hugo, som er stolt over flere af de uddannelser, som han har fået til EUC Lillebælt.

– Jeg fik tømrergrundforløbet til skolen og i dag sidder jeg som chef for transport og logikstik primært. Der har jeg forsøgt at gøre en forskel, siger Hugo.

I dag er EUC Lillebælt noget helt andet, end da Hugo startede. På skolen er der det, som svarer til cirka 800 årselever, der derfor som personer, der derfor har haft minimum 40 ugers undervisning. Rent personmæssigt giver det omkring 10.000 – 12.000 forskellige CPR-numre om året. Eleverne er fordelt på tre forskellige adresser på Teknikervej, hvor Hugo har kontor i hovedbygningen på Teknikervej 2.

– Jeg former selv min hverdag, bare jeg gør det godt blander folk sig ikke. Vi er eksempelvis den skole, der har flest uddannelser inden for transport og logikstik, hvor vi uddanner mange inden for vejgodschauffører, lagerlogik, kranfører, togklargøring og lignende, siger uddannelseschefen og kommer ind på, hvordan hans arbejdsmæssige hverdag er:

– Jeg er til mange møder, både internt og eksternt. Under corona har jeg sparet skolen for 15 – 18.000 kilometers kørsel. Der er møder i blandt andet AMU Transport Danmark, der består af 18 transportskoler i Danmark, og hvor vi mødes i andre byer end Fredericia, siger Hugo.

Et af de store politiske samtaleemner i de seneste par år har været at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse, men det er ikke det eneste fremtidsmæssige, som Hugo og co. kigger nærmere på.

– I forhold til den grønne omstilling er den største flaskehals at have hænder nok til de montageopgaver, der er med blandt andet ladestandere. I lastbil- og transportbranchen ved vi ikke, om fremtiden bliver med brint eller el, men noget kommer der til at ske, da transporten står for 20 % af CO2-udledningen, siger Hugo.

Fremtidens arbejdspladser er ikke det eneste, som EUC Lillebælt arbejder med. De arbejder også på at gøre op med fordommene om mandefag.

– Vi vil gerne have flere kvinder på skolen, og i den forbindelse kører vi kampagner. Der er så meget ny teknologi, der gør, at det ikke kræver store muskler det hele. I Sverige er15 % af lastbilchaufførerne kvinder, mens det i Danmark er 1 % og det skal vi have lavet om på, siger Hugo.

Hugo Nielsen glæder sig til at tage på arbejde hver dag, men han forventer, at trække stikket om et par år.

– Til den tid kan min kone også gå på efterløn, slutter Hugo med et smil.

Skriv en kommentar